בטיחות עם סולמות – 10 כללים שכדאי ליישם

בטיחות עם סולמות – 10 כללים שכדאי ליישם

בעולם הבנייה, התחזוקה או כל משימה שדורשת הגעה לגובה, סולמות הם כלי חיוני.
הם מספקים גישה לאזורים מוגבהים שאחרת יהיה קשה או בלתי אפשרי להגיע אליהם.
עם זאת, למרות הימצאותם בכל מקום, סולמות יכולים להוות סיכונים בטיחותיים משמעותיים אם לא משתמשים בהם כראוי. על פי מנהל הבטיחות והבריאות בעבודה (OSHA), נפילות מסולמות הן אחד הגורמים המובילים לפציעות והרוגים במקום העבודה. לכן, זה חיוני להקפיד על פרוטוקולי בטיחות קפדניים בעבודה עם סולמות. בכתבה הבאה, נציג 10 כללי בטיחות בסולם שעל כל עובד לפעול לפיהם כדי להפחית את הסיכונים הכרוכים בשימוש בסולם.

הכתבה בשיתוף עם אתר דיל הדילים המשווק מגוון סולמות טלסקופיים איכותיים.

בחרו את הסולם הנכון

הצעד הראשון להבטחת הבטיחות הוא בחירת הסולם המתאים למשימה שעל הפרק. קחו בחשבון גורמים כמו גובה, קיבולת משקל וחומר. שימוש בסוג סולם לא נכון מגביר את הסיכון לתאונות. לדוגמה, שימוש בסולם מדרגות למשימות הדורשות גובה רב יותר או בסולם שאינו מיועד למשקל שאתם נושאים עלול להוביל לאי יציבות ולנפילות אפשריות.

בדקו אם יש נזקים או בעיות לפני כל שימוש

לפני טיפוס על סולם כלשהו, חיוני לבדוק אותו ביסודיות עבור כל סימני נזק או פגמים. חפשו סדקים, שלבים רופפים, מסילות כפופות או כל בעיה אחרת שעלולה לפגוע בשלמותו. אם אתם מבחינים בבעיות כלשהן, אל תשתמשו בסולם.

וודאו שאתם מסוגלים להשתמש בסולם

עבודה על סולם יכולה להיות תובענית פיזית, דורשת כוח, שיווי משקל וקואורדינציה. וודאו שאתם מסוגלים פיזית להשתמש בסולם לפני שאתם מנסים לטפס על אחד. אם יש לכם מצב בריאותי או מגבלה פיזית שעשויה להשפיע על יכולתכם להשתמש בבטחה בסולם, פנו לעזרה או הימנעו לחלוטין מעבודה על הסולם.

הציבו את הסולם על משטח יציב ושטוח

מיקום נכון של הסולם הוא קריטי ליציבות ובטיחות. הניחו תמיד את הסולם על משטח ישר ללא מכשולים או סכנות. הימנעו מהצבתו על קרקע רכה או לא אחידה, שכן הדבר עלול לגרום לסולם לזוז או להתהפך במהלך השימוש. במידת הצורך, השתמשו בהתקני הרמה או מייצבים כדי להבטיח יציבות.

מקמו את הסולם במקום בטוח

בנוסף למשטח יציב, שימו לב לסביבה המקיפה את הסולם. מקמו את הסולם הרחק מפתחי דלתות, אזורי בהם יש תנועה גדולה וכו'. שימו לב למכשולים כגון קווי חשמל או ענפי עצים שעלולים להוות סכנה בזמן טיפוס או ירידה.

לעולם אל תישענו או תתרחקו מהסולם

שמרו על שיווי משקל ויציבות על ידי שמירה על מרכז הגוף בין מסילות הסולם בכל עת. הימנעו מלהישען יותר מדי הצידה, מכיוון שהדבר עלול לגרום לסולם להתהפך.

שמרו תמיד על שלוש נקודות מגע

בעת טיפוס במעלה או במורד סולם, שמרו תמיד על שלוש נקודות מגע עם הסולם בכל עת. זה אומר שיש שתי רגליים ויד אחת או שתי ידיים ורגל אחת במגע עם הסולם. הימנעו מלשאת חפצים כבדים או מגושמים שעלולים להפריע ליכולתכם לשמור על מגע ושיווי משקל נאותים.

קחו רק פריטים קטנים למעלה או למטה בסולם

למרות שזה עשוי להיות מפתה לשאת כלים או חומרים בזמן טיפוס על סולם כדי לחסוך זמן, בטוח יותר להשתמש בחגורת כלי עבודה או בדלי המחוברים לסולם כדי להוביל חפצים קטנים. נשיאת חפצים גדולים או כבדים עלולה לפגוע בשיווי המשקל ולהגביר את הסיכון לנפילה.

השתמשו בכלל 1:4

כלל 1:4 הוא הנחיה להקמת סולמות הארכה בצורה בטוחה. על כל ארבעה מטרים של גובה סולם, יש למקם את בסיס הסולם במרחק של רגל אחת מהקיר או מהמשטח האנכי עליו הוא נשען. זווית זו מספקת יציבות אופטימלית ומונעת החלקה או התהפכות של הסולם לאחור.

רדו למטה בזהירות

ירידה מסולם יכולה להיות מסוכנת בדיוק כמו טיפוס למעלה. קחו את הזמן ורדו צעד אחד בכל פעם. הימנעו מדילוג על שלבים או קפיצה למטה, מכיוון שהדבר עלול להוביל לאובדן שיווי משקל ולפציעה אפשרית.

כמה מילים לסיכום…

לסיכום, בטיחות בסולם היא היבט קריטי בבטיחות במקום העבודה שאי אפשר להתעלם ממנו.
על ידי הקפדה על עשרת כללי הבטיחות הללו, ניתן למזער את הסיכון לתאונות ופציעות הקשורות לשימוש בסולם.