כיצד עורך דין הופך לנוטריון?

כיצד עורך דין הופך לנוטריון?

פעמים רבות במהלך החיים נזדקק לשירותיו של הנוטריון שהינו עורך דין במקצועו. האם כל עורך דין יכול לשמש כנוטריון? מהם התנאים לקבלת רישיון נוטריוני, ומה חשוב לדעת לפני שבוחרים נוטריון? כל הפרטים במאמר הבא

בשל העובדה כי נוטריון הינו עורך דין נוטים לחשוב שכל עורך דיון משמש גם כנוטריון. אבל הדבר אינו כך, שכן כדי לקבל רישיון לעסוק כנוטריון עליו לעמוד בתנאים הבאים:

וותק בתחום עריכת הדין לפחות 10 שנים שמתוכם לפחות שנתיים בישראל.

הגשת בקשה בכתב לוועדת הרישיונות במשרד המשפטים כדי לקבל רישיון לעסוק כנוטריון.

הנוטריון חייב להיות אזרח ישראלי או תושב קבע בארץ.

לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון ובעל התנהגות אתית ללא רבב.

חבר לשכת עורכי הדין.

עמידה בתנאי הכשרה מקצועית והשתלמות לנוטריונים.

מהי ההכשרה אותה נוטריון חייב לעבור?

לצד עמידה בכל התנאים שצוינו לעיל, על כל עורך דין שרוצה לעסוק כנוטריון לעבור השתלמות מקצועית בה יקבל את כל הידע הנדרש, שבאמצעותו יוכל לכהן כנוטריון ולהיות בעל סמכויות נוטריוניות. בהכשרה זו יכיר את כללי חוק הנוטריונים, ואת הסמכויות על פי חוק לצד המגבלות הנגזרות מכללי האתיקה בהן חייב לעמוד.

במסגרת הכשרה זו יבין הנוטריון כי אין הוא יכול לגבות עבור שירותיו שכר כראות עיניו (כמו במקצוע עריכת דין) אלא לפי העלויות הקבועות בחוק בהתאמה לכל שירות, היוצרות אחידות בתשלומים עבור כלל אזרחי ישראל. 

האם כל בקשה של עורך דין להפוך לנוטריון מתקבלת?

ובכן, התשובה היא לא. לציבור ישנה הרשאה להתנגד כאשר מתפרסמת בעיתון או באתר משרד המשפטים רשימת מועמדים המבקשים לקבל סמכויות נוטריוניות. ההתנגדות חייבת להיות מלווה במסמך בקשה מנומק המפרט מדוע עורך דין זה או אחר אינו יכול לכהן גם כנוטריון. כאשר אין בבקשה נימוק עניני היא נדחית על הסף אבל במידה ויש סבירות לדבר, עורך הדין יקבל עותק ממנה ואז יוכל להגיב לטענות שהוגשו כנגדו בעל פה או בכתב.

מהן סמכויותיו של הנוטריון?

עורך דין שהוסמך לכהן כנוטריון הינו בעל סמכויות הקבועות בחוק הנוטריונים, לכן אם ישנה פעולה שלא הוסמך לבצעה הוא לא יוכל לעשות כן. הנוטריון הינו בעל סמכות לאמת הסכמים ולערוך תצהירים, לבצע תרגום נוטריוני של מסמך בעל תוקף משפטי משפה אחת לאחרת, לערוך צוואה והסכמי ממון ולאשר מסמכים.

מה חשוב לזכור לפני שבוחרים נוטריון?

במיוחד כאשר אתם נזקקים לשירות של תרגום נוטריוני יש להקפיד לבחור נוטריון המדבר ברמת שפת אם את שתי השפות: הן של המסמך בו היא כתובה והן את השפה שיש לתרגם את המסמך אליה, וזאת כדי שהתרגום יהיה אמין ומדויק. בנוסף, חשוב להקפיד לבחור נוטריון בעל ניסיון רב בשירותים הספציפיים להם אתם זקוקים על מנת שתקבלו את השירות האופטימאלי והמקצועי ביותר לשביעות רצונכם.